Valpkull

Då var de här. Det slutade med 6 valpar i lådan. Alla verkar må bra inklusive mamma :-)

Det var ett något långt öppningsstadie, tyckte iaf jag. Men de är väll så när man väntar. Tempen sjönk på Sila söndagkväll och hon och jag spenderade natten tillsammans i valprummet. Hon bäddade, gnydde varvat med somnade.
Hela måndagen var en lång väntan, men tempen ville inte vända upp, utan låg nere länge!

Thommy hann komma från jobbet och jag satt och klappade på Sila som låg i sin låda.
Strax därefter går jag ut i köket, Sila kom efter mig och Thommy säger plötsligt: Vad gör hon? ..spyr hon?
Hon stod då och slicka på golvet.
Jag vänder mej om och säger: De är ju vattnet som har gått!! :-D Äntligen!

Det dröjde inte länge för ens man såg på Sila att nu är det allvar. Hon skulle ha mej nära, mycket nära i valplådan och kl 21:20 krystade hon ut första valpen, medan jag och husse hejade på. Första valpen som tittade ut var en tik. Därefter kom ytterligare 2 tikar till.

Man blir helt facinerad över hur tiken sköter allting vid valpningen.

Alla valpar kom ut i hela fosterblåsor, bara en med rumpan före, och direkt när de kommit ut, bet hon sönder hinnorna, slicka liv i valpen och slicka den torr. Biter av navelsträngen, städar upp och låter valpen krypa fram till en spene och slickar dem så de kan kissa och bajsa.
Blev mycket imponerad av Sila. Hon kunde inte ha skött det hela bättre.

Valp nummer 4 var en hane. Nästa valp verkade något större då Sila gnydde till när han skulle ut och jo då, vågen visade att han vägde 120g mer än den minsta valpen.

De lugnade ner sig lite efter valp nummer 5. Det kändes som de kunde eventuellt vara färdigt. Sila la sig tillrätta och tog hand om alla valpar, Thommy somnade och jag satt där och försökte hålla mig vaken.

Vi tog ut och rasta Sila och bytte handdukar och filtar i lådan så de fick ligga torrt.
Husse gick in och la sig i sovrummet och jag la mej på madrassen brevid lådan.

Efter ytterligare en stund ser ja Sila krysta och ut kom valp nr 6. Även detta blev en hane.

Förlossningen kändes som den gick fort. Från första valpen kom ut tog de 4h 40min så var alla ute.

Bra kämpat av mamma Sila.

Idag är vi alla trötta. Jag höll mig mer eller mindre vaken framåt morgontimmarna för att se att allting verkade okej. Men blev väckt av Sila på morgonen som gnydde och behövde ut och rastas.

De blev en tur snabbt ut och lika snabbt in till valparna igen.

Idag blir en stillsam dag med mera sömn och ligga här på madrassen och lyssna på sug och knorr från valparna.


2011-10-18 @ 11:23:20 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0