Åsjöleden 31km

Ja då var vi hemma igen från ytterligare en Klövjetur. Vi gick Åsjöleden 26km. Fast Åsjöleden började först vid Lårhöjden och dit finns ingen bilväg. Så vi startade på Badsta camping i Storfors och gick till lårhöjden (5km) och anslöt oss där till Åsjöleden. Därav blev det istället 31km.

Blev enormt irriterad på Blogg.se då jag flitigt skickade in rapporter till bloggen igår. Säker en till två gånger i timman, bara för att hålla er läsare underrättade. Sedan på kvällen när jag sitter vid brasan går in och kikar via mobilen har inte ett enda meddelande kommit fram!!

Hörde även att fler haft problem med MMS till blogg.se igår!! De va ju typiskt.

Men då kommer bilder från våran tur nu istället då!



Hundarna i bilen påväg till Starten :-)




Åså har vi kommit iväg.




Jag har satt mej ner för att knyta ena skosnöret som gått upp. Vet inte om Thommy var snabb upp med kameran för att han trodde jag skulle ramla i?!





Behöver jag tala om att det var sket-varmt? Tycker bilden talar ganska bra för sej själv!




Det var jag Thommy och min storebror Mattias med hundar som var ute. Det var meningen att Madelen skulle följt med också men hon var tyvärr sjuk!



Åsjöleden





Stannade för lite bad i Hättsjön





Leden vi gick. (De röda plupparna, första streckan är gul-pluppad)





Divine badar





Lite paus





Iluk






Divine





Jag och Mattias läser karta (hundarna sugna på wasa-sandwich)






Hundarna ännu mer sugna på wasa-sandwich. Vi är ju SÅ snälla!! GE OSS!!






Ja, vem kan egentligen motstå de där ögonen?!






En tjärn som hette Pungpotten!





Jag vilar mej på en stubbe. Alltså de va sjukt varmt att gå!






Utsikt från Maxhöjden





Vi vilar oss på en bänk Maxhöjden





Mer vila





Vi går vidare





Stannade vid en trevlig bäck så hundarna fick bada






De va något djupare än Divine tänkt sej när hon väl hoppat i!





När vi kommit fram till St Grytingen, där vi tänkt slå läger. Blev vi skapligt besvikna. Vad vi missat att se på kartan var att rastplatsen låg uppe på en höjd. Plus att där fanns varken eldstad eller annat. Det var helt enkelt en bänk i ett liljekonvalj-snår. Och sjön/tjärnen låg typ 150m nedanför. Ingen höjdare alltså.

Vi valde att göra ett avstick ifrån leden och gå lite off-road. En bit ifrån leden fanns en tjärn som heter Trettondetjärnen. Där har jag och Thommy tältat för några år sedan så vi valde att gå dit istället.

Det var mycket mycket bättre när vi väl slitit oss igenom sumpmark/sly/risbröten och allt annat. (det fanns ju ingen stig eller något att följa) vi tog liksom närmsta vägen genom skogen dit.

Framme var de underbart.
Bokstavligt talat kristallklart vatten och eldstad! WIII!




Vi var tvugna att tvätta av oss all svett. Man var minst sagt klibbig efter 20km vandring i typ 25plus



Sedan var de dax att fixa brasa och ved



Här bodde vi




Här fick iluk spendera natten





Här sov vi! Vi lyxade till det och tog med oss kuddar för första gången!!





Mat på gång!





2 nörrlänningar på kylning





Trettonde tjärnen





Husse och hundar





Brorsans tält






Min kvällsmat!! MUMMA!






Tror att jag sitter och tuggar på bilden.. eller så är ja väldigt trött, typ!






Grillar karré






Lite senare på kvällen började det att blåsa något enormt. Tror aldrig jag varit med om en sånn blåst förut. De kom in kolsvarta moln så vi väntade oss en regn/åska/storm. Vi flyttade Divine så även hon fick ligga under en gran. OM de skulle ösa ner så kunde granen iaf ta lite av regnet.






Mys vid brasan





Morgonen nästa dag




Iluk under sin gran





När klockan var ca 01:00 och stormen var som värst vaknade jag av att Divine stod och grävde vid tältduken. Hon tyckte att nu får de va nog. Hon grävde sej en grop in under tältet.



Jag har seriöst aldrig varit med om att de blåst så jädra hårt någon gång i hela mitt liv. Funderade mitt i natten på om ja skulle gå in på nätet och kolla om de stod något om en enorm storm som dragit in över Sverige. De va sjukt! Vi var ute ett par gånger och kollade så alla grejer fanns kvar och hundar och allt.

 


Divine och hennes skyddsgrop



Iluk



Iluk har bitit tag i sin skål, så den inte ska rymma från han.

 

 


Så kom vi till en matplats för vildsvin! Va lite fränt att se!! Hit ska jag åka någon kväll och sitta i ett älgtorn och titta på dom!!



Och vi kom till en andra matplats för vildsvin. Massa potatis. Några träd var in-tjärade på stammarna.. Funderar på om vildsvinen gillar att gni sej mot tjära? ..eller varför har de målat tjära på 1-2 träd per matplats?



Längre bort i skogen hittade vi vildsvinens gnugg-träd





Och deras badplats som låg strax bakom trädet.





Dagens lunch åt och tillagade vi på en bro





Mer hundbad.






Bad




Har kopplat Thommy i lina till mej så han inte ska tappa bort sej i storskogen.




Hm.. verkar som vi gått leden åt fel håll... Ska man vända nu kanske då?





Eller så skiter vi i de.. IVECO!!! KÄRLEK!!





 

2011-06-05 @ 17:52:01 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Ser ut som om ni hade en bra tur även om det var en smula varmt. ler Roligt att se Iluk, han är så lik Dimma!

2011-06-07 @ 21:47:51
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Brittis

Vilken mysig tur, kul att se alla bilder. Om vildsvin: de är otroligt skygga och om du lyckas se några från ett jakttorn har du TUR. De tycker om saker som luktar starkt (äckligt också) så därför tjärar man stammar för att locka dit dem. Jag är vaksam mot vildsvin när jag går i skogar där jag vet att de finns men det är nog egentligen bara dumt för de försvinner innan man hinner se dem, Oftast! Ha en härlig helg.

2011-06-10 @ 13:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0