Vår?!

De känns faktiskt som våren är på väg nu.. De är riktigt långa och ljusa dagar ute. Inte för att jag ser fram emot våren, jag hade gärna haft vinter åretom! Men det går ju fortfarande att köra hundarna på snö och det är jag tacksam för!!

 

Vi kom hem från Nornäs och SHAM-draget i söndagskväll.

Eftersom Thommy sitter med i dragsektionen (är ansvarig för att fixa spår/banor) så åkte vi upp torsdagkväll.

Så fredagen var vi ute med Tobbe & Rasmus och tryckte spår. Tobbe, Thommy & jag på varsinn skoter och Rasmus på fyrhjuling.


Lite prat om hur vi ska köra innan vi ger oss av





Tobbes skoter med sladd längst fram, Rasmus fyrhjuling med
däck efter. Thommys skoter med däck efter och så ser ni
framändan på min skoter som jag också drog däck efter.
Här är vi ute på milbanan men ska svänga av på 15km.


Lördag morgon var de dax för tävling. -27 grader stod termometern på, härligt!!  Jag hade en väldans beslutångest vad jag skulle köra! Har planer på att köra A-testen men efter mycket funderingar fram och tillbaka bytte jag klass till 'Motion'. Där fick man starta precis hur man ville i antal hundar och vikt eller inte vikt osv.


Eftersom vi har haft löp på tikarna precis här hemma och dessutom en skadad hund har de inte blivit någon spann körning på x antal veckor.. Har kört dom 2 eller i 1-spann.



Jag precis innan start!


Tog Nikki och Iluk och startade med. Eftersom Iluk saknar erfarenhet i tävlingssammanhang kunde de bli kul för honom tänkte jag.

 

Vi startade efter ett 6-spann husky som också skulle ut på milen, ingen risk att vi se röken av dom tänkte jag. De är 2min mellan varje start.

 

3 - 2 - 1 KÖR!

 

Släppte upp bromsen och hundarna for iväg som dårar. Första delen av banan är lite kupperad i skogen och oj så vi flög!! De var bara att bromsa och luta sej på släden för att styra oss fram mellan träden. De gick UNDAN! Nu vet jag hur de är att köra sibbar tänkte jag!!  

Vi körde uppskattningsvis knappt 2km och vi var ikapp Dan som startade 4min före mej, alltså före husky-spannet. Han körde linkörning med 2 samojeder. Han stannade och höll in sina hundar som vi skulle passera.

Iluk var på den sidan så han kom närmast hundarna vi skulle gå om, och tonårs-osäker som han är, var han bara tvungen att stanna till morra och visade tänderna för dom.

Nikki go som hon är står där ping-pong-pingisboll-jag-fattar-inget och vill inte alls moppsa sej mot de andra utan bara står där och funderar på va som händer..

Jag springer  fram och ställer Iluk och Nikki med huvudena framåt istället för mot Dan och hans samojeder, springer bak till släden och manar på dem, de springer vidare. Ropar bak och frågar om de gick bra och inte hänt något innan vi far vidare.

De fortsatte sin galopp vidare längs banan. Vi kommer ut på myren där man kört knappt 4km och jag ser 6-spannet med husky som starta innan oss. Fasen då, tänkte jag! Inte illa..

Efter ungefär halva banan tappade hundarna lite fart, de är ju inte tränade att gå på så fort så vi kom in på 49min på 10km. Kändes som en hyffsad tid.

Väntade in Dan i målet för att kolla läget, men han sa att Iluk aldrig varit framme utan de va ett mellanrum imellan hundarna så de vart bara morr. Skönt!

Iluk är inne i en lite förvirrad period just nu, han törs inte äta ute utan bär in maten i kojan.
Lite allmänt osäker.

Nej nu ska jag ge mej ut och skotta snö och mata och busa med hundarna.. Har fortfarande Divine som innehund, sen tassolyckan. Men jag tänkte klippa bort stygnen på henne imorgon så får hon väl strax därefter flytta ut igen.

Måste ju bara visa vad min man gav mej på Alla Hjärtans Dag, världens finaste present!!
Och visst är väll alltid grejer som någon tillverkat själv som allra roligast att få..?







 

2011-02-22 @ 15:49:38 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Vilken jättefin present! Riktigt snygg är den. Din tid på SHAM är jättebra, grattis! Kul att de sprang så bra. Stackars liten förvirrad Iluk, men som tur är växer de till sig och blir stora, lugna och fina malamuter. Hälsa honom att det går över :-).

2011-02-22 @ 16:05:33
Postat av: ulrica ö

SKITASNYGG skylt!! :) Kan ja få beställa en? fast me Tämjantorpets på i stället? ;)

Hundarnas ordning i spannet på filmen är Luna-Trax i led, Zipp i mitten o Famous-Heaven i wheel. Det ser mörkare ut i slutet än vad det är egentligen, ja du vet väl hur de blir me mobilkameror. Det var det där fina sista-ljuset som vi körde i. Va en toppentur! men turen veckan efter va INTE lika kul, men nu löper Heaven, sen är löpen avklarade o hon blir väl lugn igen hoppas jag. ;) Å så har väl alla knasiga vasalöpare kört klart sin 9milatur då, så vi slipper möta massa folk mitt i veckan med långlinade hundar mm ;) ;)

2011-02-22 @ 19:17:50
URL: http://malamute.nu
Postat av: Anonym

Snygg skylt :-)

Vart ska ni ha den ??



Länkade nya bloggen som jag ska försöka stanna på. HAHA !



Kram /Robin

2011-02-23 @ 15:04:36
Postat av: Robin, Kieron & Tyler

Menvafan, den kom ju inte med !?

2011-02-23 @ 15:06:15
URL: http://kierontyler.webblogg.se/
Postat av: Linda S

Bra kört, roligt att Nikki skötte sig så bra vid omkörningen. Jag vet en till förvirrad tonåring som dessutom löper nu....

Snygg skylt, kul!

2011-02-27 @ 21:45:27
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0