Riktig kvinna reder sej själv!

Ledig idag som jag skrev igår.

Vaknade runt kl halv 9 och hade lite kli i fingrarna. Jag var bra sugen på att försöka få upp bussen ifrån gården.
Tittade på termometern som tyvärr var på plusgrader.
Vi kollade smhi.se igår och enligt den hade vädergudarna inga som helst planer på att ge oss minusgrader något mer framöver. Otur, annars kunde man kört upp bussen när leran var fryst.

Tänkte på de mer och mer att kanske om jag gasar järnet och lyckas hålla däcken på precis rätt kvadrat millimetrar, kanske då kan jag få upp bussen för våran 800meter gyttjeväg.

Jag funderade vad som egentligen kan hända..
Jo:

1. Jag får upp bussen.
2. Jag kör fast.

Okej, men provar man inget får man inget heller veta.

Igår när vi skulle ha upp lancern kom Thommy knappt 25m så satt han fast trots att vi lagt ut skivor.
Sen lyckades jag nätt och jämt köra upp lancern med hjälp av en traktor som drog mej (och traktorn körde Nästan fast) medan Thommy gick bakom och bar mina leriga stövlar som ja inte ville dra in i lancern.

Okej.
Men nyfiken som ja e kunde jag inte låta bli att prova!

Jag slängde på mej gummistövlarna gick första backen upp och stampa och kände och tänkte, pratade lite med mej själv, funderade ännu mer. Gick tillbaks och hämta resterna av skivorna vi använt igår, hitta en till skiva och la ut där jag ansåg att de va värst.

Gick ner och starta bussen och backa mej till startläget!

Satt och stirrade upp fär djävulsbacken, andades några djupa andetag och försökte peppa mej själv.





Asså på bilderna ser vägen inte så farlig ut, men ni såg ju hur jag sjönk med mina stövlar igår.
Bitvis är de så löst att de bara rinner ihop igen och därför ser platt och fint ut!


Och där..
i med 1:an, full gas..
i med 2:an ännu mer gas..

Skump, studs, hopp, slir, ratta ....UPPE!!

Jag skrek rakt ut: jag klara dej din jävel!!

Stanna bilen skapligt nöjd uppe på backen.
Slog av bilen och gick ur.



Här är backen som jag just besegrat!! :-D





Okej, nu är de alltså bara 700m gyttjeväg kvar att klara av..

Gick ändå upp till vägens slut och kände och titta och greja. Kollade in (hittade på?) vart de var minst blöt av all rinnande lera.

Nästa kritiska moment "Mulles håla"
De var där Mulle och Izabelle la sej på underredet när de skulle hem i lördagskväll.

Där va de ungefär en bäck av lera nu!

Men eftersom jag ännu inte fastnat måste jag ju testa att köra hela vägen upp..
Ja hade ju en betydligt längre gas-sträcka nu än innan!

 
Bussen på kullen, nedförsbacken här är ju iaf bra och hård!!



Satte mej i bussen, startade, andades.


Försökte tänka på något som gjorde mej riktigt arg för att riktigt plocka fram mitt riktigt offensiva körsätt!!



Längst bort där vägen svänger vänster ur bild har ni
"Mulles Håla" uppe på kullen.



Tar jag mej förbi där är de bara ca 250-300meter kvar!

Längst ner på gärdet här har vi översvämning av vatten..

 

Slängde i 1:an rulla ner för backen, i med 2:an börja gasa som faen.. Inser att min plan spricker, kan aldrig köra så här fort på 2:an, bilen varva ju som satan. Va tvungen att skicka i 3:an och gasa ännu mer.

Fart va ju de ända som kunde få mej att klara detta.
Men att ha 3:an i kan bli farligt! Han kanske aldrig orkar igenom gyttjan på 3an där framme!!

Försöker styra så jag får däcken precis där jag tidigare kikat ut att de va minst blött, samtidigt som vi åker Jättefort och skump och hopp o hej!

 

Slira fint i Mulles grop och samtidigt som jag tappar fart och bara Måste växla ner för han ska orka.

Gasar mera och ska snabbt växla ner och där tog de stopp.

SKIT! Går ur och tittar och till min förvåning jag är förbi Mulles gyttjehål!!

Trodde jag hade röva på bussen rätt i hålet men var förbi de med någon meter.

Behövde bara backa back ½ meter och styra in oss mer på mitten av vägen där de var hårdare.

 

Fick gunga lös oss, fram & tillbak och fram & tillbak och vips så kom vi loss och vidare.

Börja ladda inför nästa hål som är bara 50 talet meter innan vägen äntligen är slut.

 

Gasar på järnet och närmar mej nästa grop
..skivor och lera flyger åt alla och håll och vet ni..

 

Jag kom upp!!!

 

 


Vem behöver en karl?
Nu ska jag äta lunch innan jag kör bussen till verkstaden :-)




2011-04-04 @ 12:25:52 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: sofia

Bra gjort syster! Börjar nästan tro att du är en man! ;D

2011-04-04 @ 12:42:57
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: malamutemamma

..ja du skulle bara veta..

2011-04-04 @ 13:05:01
URL: http://malamutemamma.blogg.se/
Postat av: Brittis

Bra jobbat!

2011-04-05 @ 16:40:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0