Tillbaka från Nyårsturen

Här kommer en liten berättelse om Nyårsturen. För att se bilderna gå in på:
http://www.malamutemamma.se/galleri.htm
Där finns MASSOR med bilder från hela turen, glöm inte att kika där!!
Klicka på Nyårsturen 2009/2010

 



Tillbaka i stugan efter en lyckad nyårstur. Var mycket bekymrad innan vi kom iväg hur det skulle gå med alla löptikar. Misstänkte ju att Sila precis gått ur höglöpet, men var fundersam över om Zigge verkligen förstått det. Jag skulle ju köra dom 2 brevid varandra och då kan de ju gå på någon sekund att de sitter ihop.


Nikki hade precis startat sitt höglöp. Men Husse planerade att köra henne ensam bak. Iluk och Kaiza fram, plus att han hade stång så de va ju inte bara för iluk att vända sej utan de skulle mycket till för att de skulle bli någon parning under körningen.


Zigge var hel väck i skallen dagen innan och morgonen innan vi skulle åka iväg. Han gick runt och juckade konstant, trotts att han inte kunde se någon av tikarna.. Illa tänkte jag.


Jag funderade på om man skulle försöka ha någon typ av byxor på Sila och Nikki ifall att. Då skulle de ju inte kunna bli något. Kom tillslut på den brilljanta idén. Blöjor! Mamma hade några paket, sånna här dra-på-byxblöjor i stugan till min lillebror. Sånna skulle ju kunna funka!!


Jag skar ett hål i en blöja bak, att dra ut svansen i och gick ut och provade. Satte på den på Sila och släppte ut Zigge. Han luktade en liten stund sen sprang han iväg. Han visste att de fanns någon som luktade betydligt mycket godare.. Nikki. Men dom 2 skulle ju tack och lov inte gå i samma spann.





Sila i blöja





Vi mötte upp Ulrica i Särna och styrde kosan mot Drevdagen (där vi skulle starta turen).
Stannade och shoppade de sista i Idre innan vi kom fram till starten.



Lastade av slädar och packade och dolade. Jag skulles starta först med Zigge, Sila och Divine. Vi kom iväg lagom tills de började skymma. Vi hade alla varsinna walky-talkies. Det var lite svårt i början att veta vart jag skulle köra, de va ju leder åt alla möjliga håll. Med lite hjälp från Ulrica på walkyn hittade jag tillslut massa skyltar och kom iväg åt rätt håll.


Efter mej startade Thommy med Iluk, Kaiza och Nikki. Efter kom Ullis med sitt 6-spann.


Första kilometrarna gick toppen bra hundarna sprang på riktigt bra efter ha haft paus i 2veckor pga alla löp. Zigge brydde sej inget om Sila, de va ju Nikki han ville ha. Så blöjan åkte av. Även Thommy tog bort Nikkis då Iluk inte brydde sej nå värst, han va ju istället mer kär i Sila. Och han kunde ändå inte åt Nikki eftersom han hade stång.

Problemet kom först när husse började närma sej där bak. Misstänker att Iluk sprang bra för han skulle ikapp Sila som han trånat efter i så många dagar. Såg Thommys lampa och bad han hålla avstånd. Han stannade sina hundar som då givetvis börjar yla/skrika för de vill springa vidare. Det hörde ju Zigge såklart och blev helt galen! Han skulle till alla pris bak till sin kärlek Nikki som var i höglöp.


Vi krånglade och krånglade körde en bit i taget och fick stopp. Mycket kissing hela tiden. Tikarna blev en aning trötta på Zigges krångel!! Även matte blev galen och helsvett i alla försök att få Zigge att glömma Nikki. Det gick bra till och från. Men det gick även katastrof till och från. Zigge lyckades vända spannet en si sådär 10 ggr säkert för han skulle absolut bak till Nikki nu när han konstaterat att hon var där bak.


Jag var rätt arg och svett och ännu mer arg. Jag förklarade för Zigge att om han inte sansade sej och sluta springa med rumpan före och huvudet bak så kanske matte tappar tålamodet och gör något förhastat..


Vi kom så småningom fram till stugan och började försöka ställa upp hundarna någorsånndär bra för natten.
Efter mycket flyttandes hit och dit..
Hanarna fick inte vara för nära löptik, inga träd nära stugan utan vi hade bara 1 ställe att fästa hundarna i.
..Fick vi tillslut till det. Fäste vajern i stugan sen gick den till min släde som var ankrad med 2 ankare, sen vidare med vajer nr 2 till den andra släden som var ankrad med 2 ankare.


I stugan satt de fast bra och slädarna som va fastsatta med 4 ankare och dessutom stod i en uppförsbacke, det borde hålla!



Här står mina 6. Ni ser 2 av Ullis längst till vänster
(Bilden är tagen morgonen dagen efter, de va ju kolsvart när vi kom fram)

 

 

 

 

 

Hundarna vart knäpptysta direkt och det var vääääldigt skönt.
Ullis tände brasa och ljus inne, Thommy gick bort för att såga och hugga ved och jag gick med för att bära med veden tillbaka.


Fick de riktigt mysigt där inne och åt och drack mycket gött!!


Tolvslaget firades ute med hundarna i lätt snöfall och jag hade såklart med en skumpa så vi kunde skjuta korken på tolvslaget. Drack ur varsin plastkåsa och skålade.

 

 


Skål säger Thommy Nyårsafton kl 00.00

 

 

 

 


Jag nyårsafton kl 00:00


Thommy somnade tidigt, redan direkt efter tolvslaget. Medans jag och Ullis höll oss vakna till 04:00 någon gång. Sen slocknade även vi :-)


Vaknade tidigt redan vid sjutiden av att Ullis mobil började spela musik. Efter en stund slutade den.. Men för att börja några minuter senare (MED EN NY LÅT) Mycket irriterande!! Ulrica sov så gott så hon märkte så klart ingenting. Jag började butta på Thommy efter att den hoppat igång för en si sådär 10:de gången! Thommy tryckte på massa knappar så vart den tyst. La oss ner och hann precis nästan somna så börjar den IGEN!
Samma procedur igen, thommy tror han stängt av och vi lägger oss.
Så börjar h*lvetet igen!
Thommy sa jag ger upp jag kan inte!


Ullis snarkar vidare förfullt och märker ingenting.


När mobilen börjar spela en 4:de ny låt för 15:de gången försöker även jag stänga av men de går inte!!
Den är tyst ca 4minuter sen börjar nästa låt! Thommy var beredd att kasta ut den genom fönstret.. Haha!


Tillslut vande han sej och klarade av att sova trotts att den hoppade igång och spelade musik var 5:e minut. Det
gjorde inte jag. Jag gick upp och tände kamin och lyssnade på de andra 2 i mitt sällskaps snarkande.. 7 på morgonen efter ca 3 timmars sömn.


Åt frukost och plockade iordning på lite grejer.. Här någonstanns slutade mobilen spela musik för batteriet tog slut, TACK FÖR DE!!


Kom iväg lite sent på dagen då *host* någon var lite bakis.. Haha!!


Thommy startade först med sina 3. Då jag vägrade åka med Zigge FÖRE löp-Nikki. Tror dessutom att han aldrig skulle lämna stugan och åka ifrån Nikki.


Jag körde efter med mina 3 efter Ullis med sina 6.


Kom ikapp husse rätt snabbt och jag fick stå på bromsen både i uppförsbacke/nedförsbacke/flackt. Så nog blev de bra träning för dom. Att dra en full-lastad släde plus mej som står på bromsen hela tiden.


När vi kört ca 5km började jag frysa som en tok. Man blir iskall av att bara stå och bromsa hela tiden. Tårna värkte och jag hade satt på mej alldeles för lite kläder (de va ju så varmt igår tänkte jag).
Bromsen drog upp så mycket snö så jag gick som en plog och snön samlades på bromsen nästan ända upp till knäna på mej, men hundarna bara sprang på vidare trots att de tog emot.




Jag med Sila, Zigge & Divine. Den svarta pricken därframme är husse.





Jag saknade min "rånar-luva" något enormt, började få istappar i ansikte och hår och händer och fötter värkte nått fruktansvärt. Stod och försökte göra någon typ av dans bak på släden för att få upp värmen, och tänkte tur att ingen ser mej!
Felet man gör är ju att man måste röra lite på sej hela tiden, när man väl börjat frysa är det ju försent!


Hade kört närmre en mil och tänkte jag överlever inte, jag måste få sparka lite snart. Försökte säga till hundarna att de skulle springa saktare så jag kunde få hjälpa till, men de lyssnade de såklart inte på :-D Skulle jag börja sparka istället för att bromsa skulle jag va ikapp husse direkt. Jag visste att vi inte skulle kunna köra om idag eftersom Zigge bara hade Nikki i sitt huvud.


Nyårsafton eftermiddagen snöade och det snöade även när vi körde dag 2. Ingen skoter hade varit ute under natten eller fm så några cm nysnö i det jätte smala skoterspåret var det. Det var max 1m brett tror jag. 


Så rätt som det är ropar Thommy i walkyn, de kommer ett storspann här!!


TYPISKT! Måste de komma när de e såå smalt tänkte jag. Hur ska jag med mina 3 och släde kunna möta ett 12-14 spann hundar på typ 1m brett????!!!


Klev man brevid skoterspåret sjönk man bara. Släden var rätt tung men jag försökte få in den så nära kanten de gick. Ankrade och gick fram till mina ledarhundar. Höll dom och försökte trycka dom åt sidan allt va de gick.


Alaska Husky spannet närmade sej och hans ledarhundar gick förbi mej. De va så tajt att dem touchade mej. Divine som jag körde bak tar då ett kliv ut och morrar till! Kanske inte så konstigt då hon undrar va fan de kommer 12-14 hundar fram till henne.


Jag ser bara MASSOR med tänder på nästan alla hans hundar och hör bara massa morr och tänker: Nu blir här en knut på nästan 20 hundar. Hann även tänka att om jag vore Divine skulle jag inte öppna munnen åt så måååånga hundar!!!!


Jag börjar skrika åt Divine att hålla tyst!!! (hon lugnar sej något) Den andra föraren (en tysk) skriker åt sina hundar och de börjar plöja på framåt och vidare. De passerar helt. De va så smalt att hundarnas pälsar liksom nuddade varandras. Han kommer förbi min släde med sin vänder sej om och vinkar och jag känner bara ADRENALIN!!!!


Pustar ut och tänkte de där gick ju bra!! Bak på släden igen och kör vidare och kände att kroppstemperaturen stigit några grader!! Tyvärr inte på händer och fötter.


Körde vidare och mötte några fler stor spann. Resterande gånger gick också bra och Divine sa inget någon mer gång. Utan stod bara och tittade när de sprang förbi. Hon fattade ju att ingen ville bråka med henne utan de skulle bara passera. Så på slutet kändes de inte ett dugg konstigt att möta stora hundspann på smala leder.


När vi kört ännu en bit ropade jag fram till Thommy jag fryser ihjäl!! Han kläcker då ur sej den briljanta idén: Ska vi byta spann??! Jag funderade någon sekund och kom på: Ja de går ju!!


Jag sprang fram och thommy bak. Nu när jag fick köra först kunde jag alltså springa och sparka bäst jag ville!!
Här fanns ju ingen att komma ikapp. Jag kunde jobba på bäst jag ville!! HÄRLIGT!!!


Jag sprang bakom släden i ren lycka, JAG SKULLE BLI VARM!!


Tog inte lång stund förns jag kände värmen och fötterna höll på att tina.

Jag vet inte vad som är värst, när fötterna är helt stelfrusna eller då de ska tina igen. Det gör ju såå ont när tårna typ frusit ihop, men när de är på väg att tina igen efteråt det är nog absolut värst de göör såå ont!
Hade skit ont med tänkte snart är de över, det gör bara så här ont för att de håller på att bli varma igen!
Efter ytterligare några minuter släppte det och jag var varm om fötterna ingen och hade inte ont, härligt!


Leden vi tänk ta till stuga 2 var tyvärr inte uppkörd och jag kom tillslut till en korsning. Det jag hade att välja på var att svänga höger tillbaka till Drevdagen 9km, alternativt svänga vänster va 15km till en annan koja. Men då hade vi haft några mil hem dagen efter. Hade helst haft en kort sväng dag 3. Ropade bak till de andra och kom fram till att ta Drevdagen och hemåt.


Ullis ledartik verkade precis gått in i höglöp och de kan ju uppstå tokigheter mellan hundarna då och de e ju inge roligt!
Vi visste inte hur kojan på det här stället skulle vara och tänk om den skulle vara upptagen och de började redan skymma.
Drevdagen röstades tillslut fram och vi körde mot bilarna.


Jag vart på riktigt bra humör och började spela Lars Monsén låten som jag har som ringsignal på mobilen. Den passar sååå jävla bra till hundkörning. Man blir på riktigt bra humör och jag spela den om och om igen. Man hör den och spanar och spejar ut över snötäckta träd och ser hundrumpor och hundar som går i ett fint trav i rätt tempo till låten. Den e verkligen som klippt och skuren för hundkörning. Tryckte in knappen på walkyn och satte mobilen mot mikrofonen. Ville att de andra skulle få uppleva de jag upplevde när de körde. Tyvärr verkade min walky lite ledsen och kall så de hörde inte mig alls nå mer.. Jaja, tanken var ju iaf god!


Var en mycket rolig tur!
Görs gärna om igen. Nu ser jag fram emot kommande dagar här uppe då förhoppningsvis hundarna blir dem själva igen efter alla avslutade löp!

2010-01-02 @ 17:27:32 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Vilken är Lars Monsén-låten?



Fy 17 för pilska hanhundar och för att frysa - nackdelen med att åka färdtjänst. ;o) Låter som om ni hade en härlig tur!!

2010-01-02 @ 20:39:40
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Linda S

och KUL att det gick så mycket bättre med era hundmöten, det bådar gott inför meriteringarna!

2010-01-02 @ 20:40:32
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0