Gäst Mushers

Jag har ju helt glömt bort att vi faktiskt haft några prova-på-mushers här.
Förra helgen skulle Thommys lillasyster få prova att köra hundspann för första gången.

Först fick hon, med assistans av Thommy, prova att sela hundarna hon skulle köra, Zigge och Kaiza.
Vi gick ner på sjön där jag ställt iordning släden och jag börjar koppla in hundarna. Thommy och Cissi står bak vid släden och thommy instruerar lite med bromsarna osv.

Rätt som det är säger hon: Men ska jag köra helt själv????!!

Hon hade nog tänkt att Thommy skulle åka med på släden. Men Thommy sa vi åker efter på skotern.

Jag tror inte hon var helt nöjd, men det gick ju faktiskt jättebra!

 

Precis innan hon drog iväg skrek vi ropa bara höger eller vänster när du ska svänga. Jag släppte iväg hundarna som galopperade iväg i det väl kända spåret.

 

Vi startade skotern och åkte iväg efter.

 

När vi kört en stund sa jag, kör om så hundarna gasar på lite då de vill jaga oss. Vi körde om och jag ser Zigge slänger en blick på mej, sedan tittar han vidare framåt i spåret. Sen rätt som de är ser man hur de *pling* i Zigges huvud och han tittar snabbt på oss igen. Det syns så tydligt på honom att han just insett:

Va fasen! Både Matte och Husse sitter på skotern, men vem står där bak då???!!!

Han vänder bak huvudet och ser att:  Nä, de där är varken husse eller matte.

 

Men han springer vidare som innan.

 

Zigge trodde givetvis att husse ställt sej bak på släden i starten då jag kopplade fast dem i linorna till släden.
Men han vart jätte förvånad när både husse och jag kommer och kör om på skoter :-)

Lite lustigt hur man kan se så väl vad hundarna tänker.



Cissi på sjön med Zigge och Kaiza.


Igår var de dax för Thommys pappa att prova att köra. Jag drog iväg före med 3 hundar: Iluk, Kaiza och Nikki.

Efter fick han starta med Zigge och Sila.

 

Thommy åkte bakom med skotern.

 

Igår gick hundarna som bara den, de va riktigt sugna på att springa efter några dagars vila. De gick som sjutton över myren med snygga bredställ i varje kurva. De är då det är riktigt kul att köra släde och man verkligen får använda sej av sina tekniner som luta sej rätt och trycka rätt på medarna.

 

Jag var övertygad om att de skulle komma ikapp oss. Den som startar 2:a brukar alltid komma ikapp första spannet eftersom det alltid är roligare att jaga något. Men de kom aldrig ikapp.

Jag såg dem aldrig.

Jag körde av myren och ut på sjön, körde runt udden och korsade hela sjön och körde upp på tomten. Jag ställde in hundarna i hundgårdarna och går tillbaks till baksidan och ut på sjön.

Då ser jag dem komma på andra sidan.

Lite rop och tjoo så gick Zigge upp i galopp igen och sprang på bra sista biten.

Känns lite konstigt för hundarna då det är någon ny som kör dom. De springer ju inte på likabra som när de är vi som kör. Man kan ju tom ibland märka en markant skillnad på om det är jag eller Thommy som står bak på släden.

Thommy tränar dom inte så värst mycket nu förtiden, utan den biten står jag för. Så visst märker man vem de har starkast band till..

--------------------------------------------------------------


Är jäkligt sugen på att dra ut och köra nya 1-mils banan som vi kört upp i helgen. Men inväntar DHL som ska komma med hundfoder idag. Hoppas han ringer och dyker upp snart så jag kan ge mej ut och träna.

Det ska tydligen komma MASSOR med snö på onsdag. När jag kollade på vädret igår fick jag en mindre chock! Den va snöflingor över HELA sverige, ja överallt!! Hade bra gärna velat tagit ett kort på kartan, de såg ju alldeles fantastiskt ut!!

Mycket snö innebär att vi får dra ett nytt spår igen, men va gör väll de? :-D


 

 

2010-01-25 @ 09:47:09 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Robin

JA !!! :-D Jag såg att det kommer mängder med snö !

Dock mindre bra att jag har körlektion då :-P Haha... hoppas släden kommer på fredag

2010-01-25 @ 22:10:24
URL: http://kiiieron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0