En vanlig tränings-tur i bilder

Eftersom mestadelen av mina inlägg enbart innehåller bilder på hundrumpor så tänkte jag idag bryta av med något annat.
Här kommer bilder från hur en vanlig träningstur här hemma för mej och hundarna ser ut..

-----------------------------------------------------------------------

Först gäller det att klä sej varmt!

Är det något jag numera är bra på så är det just detta.
Det är ju som tur är bra att man lär sej av sina misstag.


Att komma ihåg: Det är inte kul att köra hund när man fryser!!



Jag ser oftast ut såhär inför en slädtur


Sen går jag ut och selar de hundar som jag ska köra. 




Här har jag selat mina brudar, längst bort Sila, närmast Divine.


När hundarna är selade så ser jag till att ankrar fast släden. Sen går jag och hämtar första ledarhunden och kopplar fast i släden.

Om man ska ta sej iväg själv med flera hundar så är det ett krav att hunden/hundarna klarar av att stå framåt hela tiden tills det är dax att köra iväg. Annars blir det nästintill omöjligt att göra detta själv. Hundarna får absolut inte börja dra i sidled eller snurra och börja trassla med linorna eller vända sej bakåt, då blir det kaos!!

Så det är viktigt att lära in ledarhundarna att stå med nosen framåt och hålla sträckt ända tills alla hundar som ska med är inkopplade i spannet och föraren ger tecken att de är dax att köra.



Zigge visar va duktig han är på just detta!!


Sen går jag till hundgården och hämtar nästa hund. Trots att jag lämnar Zigge här och de kanske tar en stund att hämta nästa hund ska han ändå stå stilla och bara vänta.

Kopplar in ledarhund nr 2.



Sila inkopplad brevid Zigge.


Vill hon inte stå stilla som Zigge gör, är det givetvis tillåtet att lägga sej ner snällt brevid och vänta!



Hund nr 3, Divine är inkopplad i spannet.


Hundarna står fortfarande stilla med huvudena framåt och spända linor.

Nu kan jag i lugn och ro ställa mej på släden, dra lös ankrarna, sätta på mej handskar, ta kort (som i det här fallet) och så skriker jag: Jah! Och vi drar iväg.

Att låta bli att lägga in hund-rumps-kort är ju oundvikligt när man som ensam förare ska vara fotograf också.
Så några får ni stå ut med :-)



Full galopp på sjön!




Påhemväg igen




Med huset i sikte




Divine hemma igen efter turen.


Sila och Zigge tillbaka hemma igen.

 



2010-01-25 @ 13:07:23 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Duktiga ledarhundar - det där har vi slarvat med... Inte lika viktigt när man bara har två. Tyvärr.

2010-01-25 @ 21:24:51
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Malamutemamma

Nä precis de är ju inte de.

De va först när vi fick fler och jag skulle ge mej ut och köra själv som jag insåg att de här måste dom kunna. Men de gick rätt snabbt att lära dom :-)

2010-01-26 @ 06:59:28
URL: http://malamutemamma.blogg.se/
Postat av: FRIDA!

Ojoj! Har en del att lära...eller...Atka står med nosen frammåt...men han hoppar och skriker och blir gaaaalen när det är andra hundar med, då måste vi ha hjälp eller bra ankare! Men hemma själva går det fint :) Hundrumpebilder är grejen, har också bara sådana :)

2010-01-26 @ 07:46:45
Postat av: Malamutemamma

Till Frida: Har du någon blogg eller hemsida?

2010-01-26 @ 15:11:56
URL: http://malamutemamma.blogg.se/
Postat av: Robin

Snön vräker ner :-D

Jag tänkte ju att jag skulle beställa linor från samma ställe som släden, men sen sa Ulrica att det är väldigt lätt att göra egna !? någon erfarenhet ??



hoppashoppasHOPPAS släden vill komma på fredag !

Vi åker jättegärna med Er på söndag, och att ha med en tik vore himla kul då det skulle sätta lite fart på Kieron :-)

Får prata vidare om det !

2010-01-27 @ 14:09:20
URL: http://kiiieron.blogg.se/
Postat av: Brittis

Snyggt, att stå stilla så där gör inte våra...kan du komma hit och träna dem :-D?

Vilket jättefint spår ni har på sjön...vad avundsjuuuk jag bliiir!

2010-01-27 @ 14:59:10
Postat av: Helen

Hej!

Kul få läsa hur du gör, jättebra läsning för oss nybörjare..vore jättekul läsa mer sånt! Tack för en bra blogg!

2010-01-28 @ 00:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0