Något att hoppas på!

Såhär ser hundarna ut när de vet att jag är påväg ut för att utfodra. Tyvärr har jag ju inte såpass vidvinkel att alla hundar och hundgårdar kom med på bilden..


5st hungriga Mallisar

 

 

Fått allt gjort idag som jag tänkt. Nu är de bara maten som ska bli färdig. Klyftpotatisen är i ugnen och älgfärsbiffarna med feta ost ska bara stekas och så lär jag ju göra någon sås också.

 

Har haft syskonen Z inne idag. Behövde se över Zigges svans som är så fruktansvärt dålig pälsad och ser lite sårig ut i huden. Ska ringa till vet och se om jag kan få en tid så någon kollar på den. Vad jag vet tuggar han inte på den, har aldrig lagt märke till det iaf, så undrar om de kan vara något annat.

Kaiza har fått ett stort sår i armhålan. Verkar som hennes sele skaver. Den är lite för stor och slapp eftersom jag bantat ner henne sen vi tog över henne. Hon har rätt dålig päls på magen så det blir inte mycket till skydd mellan sele och huden där tyvärr. Så hon får vila nu ända tills såret läkt och huden inte ser irriterad ut där längre. Måste göra fruktansvärt ont om jag skulle köra henne nu och selen ligger emot det där.



Zigge och Kaiza hemma i köket


På tal om Kaiza. När jag tog över henne i somras hade hon klåda och rodnad över hela kroppen. Jag åkte till vet och hon fick en pencilinkur samt kortison tabl. Redan dagen efter besöket märktes en markant skillnad. Dag 2 var hon helt kritvit och fin i skinnet och var en helt annan hund. Glad och hungrig igen.

 

Började så småningom att trappa ner med kortisonen och slutade sen helt. Tyvärr kom rodnaden och klådan tillbaks och hon blev jätte deprimerad över detta. Slutade äta och bara låg och ylade. Blev ett besök till vet igen och fick mer kortison som hon går på nu.

 

Hon mår toppen när hon äter det, men tyvärr klassas preparatet som doping vilket gör att hon inte får tävla.

Har funderat över andra alternativ och började google lite och kom in på Omega-3.

 

Omega-3 är välgörande för päls, hud och tassar:

"De flesta hundar får bättre päls av omega-3 tillskott. Erfarenheter berättar om att pälsen blir blank och fin året om. Trampdynorna blir mjuka och fina utan sprickor. Många tror att det är normalt att hunden kliar sig. Så är det inte. Det är ett tecken på att hunden har problem. Ibland beroende på allergi av någon form. Brist på essentiella fettsyror kan resultera i torr hud, mjäll och håravfall, ökad tendens till hudsjukdomar och klåda i huden."


Omega-3 finns ju ändå i fodret men i en mindre mängd. Jag tänker absolut prova, så jag ska genast köpa hem omega-3 kapslar till henne. Kan man komma ifrån kortisonet och att hon ändå mår bra och är frisk så vore de ju toppen!

Har någon av er läsare några andra tips eller förslag mot hud & päls problem så mottages dom tacksamt :-)

2010-02-22 @ 17:08:53 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej! Kan tipsa om Dr Baddakys fiskolja. En av mina hundar har fått klåda när han fäller och med den fiskoljan blir han helt bra! Kan ju vara värt att prova! Hoppas det går över för din hund!

2010-02-22 @ 23:08:03
URL: http://tanaraqhuskies.bloggplatsen.se/
Postat av: sofia

Hej

Hamnade här via googel när jag googlade på bygga hundgård... Tänka sig =)



Läste nu om klådan och kan rekomendera dig att prova ett foder som klassas som allergifoder men som går att få vid efterfrågan till de flesta butikerna, det heter Bento kronen salmon & rice, det är för känsliga hundar, det är ett allergivänligt foder med lax och ris som enda proteinkällan och den har höga halter av laxolja (omega-3 fettsyror) plus att det är väldigt smakrikt, har haft samma problem med en av mina alaskan malamuter och började ge olja men med tiden vart det bökigt och ersatte allt med detta foder.. och då försvann all klåda och irriterad hud.



/ sofia

2010-03-05 @ 13:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0