Tillbaka till SHAM

Ett sam-arrangemang mellan Siberian Husky klubben och Alaskan Malamute klubben
= SHAM-draget!

Thommy och Sila startade på milen kl 11:12 i nordisk stil. Som väntat gick det inge vidare. De kom in på tiden 1h 17min ungefär. En riktigt katastrof tid. Som jag misstänkte ville inte Sila springa alls med husse. Hon lunka på i ett långsamt trav alt. passgång.

Jag körde henne ensam på samma bana på snöträffen, hon va tokig och vi kom in på 62min och då fick hon dra 60kg mer!

Fördelen när thommy kör är att han åker skidor bakom så Sila enbart behöver dra släden på 30kg.
När jag som inte har fått nå vidare fart på skidorna än, kör och istället för åker skidor står på släden blir det alltså 60kg mer för Sila och ändå går hon snabbare då!!

Så typiskt att hon inte är sådär spring galen när husse kör henne. Då skulle hon ju kunna få en riktig kanontid när hon bara drar en tredjedel av vikten. Typiskt! De är bara att inse. Ska någon av våra hundar klara A-testen måste jag bli såpass bra på att skejta så jag kan ställa upp i Nordiskt istället för slädhundstil.

 

Jag vet ju så jäkla väl att de klarar de, men inte när husse kör!!

 


En bild i start och mål området på ett samojed-spann.



 


..och en till fast på ett Siberian Husky spann



Eftersom jag märkte att hundarna inte alls va nå vidare på G så hoppade vi över Zigge och Nikkis start dag 2. Thommy var ute och provade Zigge 2 dagar innan och han verka inte ett dugg intresserad av att springa med honom.

 

Tänka sej att de är så kräsna. Jag måste alltså bli en bra skejtare med bra kondition!!



Husse och Sila på väg in i mål

 


Ullis med hundar kom Lördag efter lunch för att nattgästa oss i stugan. Strax efter hon kommit gick vi ut och gjorde iordning hundar och slädar och drog ut på en liten eftermiddags tur.

Först stack hon iväg med sitt 5-spann. Efter startade jag med iluk och Kaiza.
De va en rolig tur. Hundarna gick riktigt bra och spåren var hårda, trots endel nysnö och vind.



De blåste dock rätt kraftigt på sina ställen ;-)

Önskar där att jag tagit skidglasögonen på mej..






Där framme är Ulrica!


 

Vi körde 15km och kom tillbaks till stugan lagomt tills de börjat mörkna. Där hade mamma lagat tacos. Så de blir middag och vin :-)

 

Sedan gick vi ut till oss, Ullis bodde ihop med mej och Thommy ute i våran stuga. Jag, Ullis och Thommy satt där ute en stund och eldade brasa och drack vin med massa tända ljus, mysigt!!

Lite senare drog jag och Ullis ut på byn och gick bort till skolan där de var middag på kvällen, där va de inge vidare värst drag utan alla var på gång hem till sina stugor och rum för att sova.

Ullis ringde upp några valpköpare som skulle komma och hälsa på, och så lyckades vi ragga upp några Husky-förare som var törstiga!! :-D

Så vi drog hem till våran stuga, ringde såklart och förvarande Thommy, visste ju inte om han låg och sov.

Där satte vi oss på golvet vid brasan och tömde vindunk på vindunk och pratade hund hund och hund!!

Valpköparna åkte hemåt och Thommy tröttnade och gick in och la sej i storstugan hos mina föräldrar medan vi kvinnliga Mallis-förare och Husky-pöjkera fortsatte kalaset tills Mr Ökenräv infann sej och de verkligen blev dax att gå och lägga sej *host host*

Ja man behöver faktiskt inte skriva allt i en blogg.. Eller hur Ullis?!

 

Haha men roligt var det iaf!! Man har mycket att lära och de är alltid kul att prata med nya hundförare som har nya ideér och åsikter..
Även om de va mycket "problem" och tankar som skilljer sej betydligt mellan raserna.

Som tur var skulle varken Ullis eller jag tävla morgonen efter men de skulle ju de andra 2. Men vi konstaterade ju att de e ju faktiskt hundarna som ska göra jobbet, föraren behöver ju bara stå där och hålla i sej :-)



Ingen bra blixt på mobilen men såhär såg de ut i början av
kvällen i vår stuga :-) Bild på Husky-Pöjkera, HAHA!

2010-02-23 @ 15:23:10 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Bara att fortsätta träna skidåkning då Ida, heja på!! ;o)



Fast det kanske handlar om att hundarna ska vänja sig vid att gå för husse? Hur blir det om Thommy kör dem ofta? Aska var ju sån för mig i början och tyckte att det var skitskumt att dra för mig men nu går det bra. Inte så bra som för hennes älskade husse men det kan man ju inte räkna med. ;o)

2010-02-23 @ 15:35:17
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrica Ö

HAHA. Nästan så vi får åka på Fäboddraget o visa hur mr Ökenräv ser ut?? ;) Eller den där andra långtursgrejjen i Jämtland på tredagars, Beaver Trap Trail.. ;) Finns ju turklass... ;)

2010-02-23 @ 17:52:02
URL: http://malamuter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0