De blidde allt en liten tur

Gårdagen bestod av först jobb både för mej och Thommy, sen åkte vi hem till mina föräldrar. Vi fusk-firade farsdag en dag för tidigt. Hade med alla hundarna och drog påengång ut på en tur.

Från början hade vi tänkt kikat ut en lite längre tur att köra, men eftersom vi inte kom dit förns vid kl 3 och de snart skulle bli mörkt så fick de bli en "snabb-lösning" av körvägen.

Hittills har jag mest kört Sila, Iluk och Divine ihop. Fråga mej inte varför, det har mest bara blivit så.

Igår sa Thommy innan vi skulle iväg: Vilka får jag köra? Jag sa: Ta Zigge och Nikki. För pappa skulle få prova att ha med Kaiza med sina 2 hanar. Thommy skulle köra vanlig cykel och då räcker de gott och väl med 2 hundar.
Men så tänkte jag efter lite snabbt och sa eller nej. Jag tar Zigge ist så tar du Iluk.

Zigge, Sila & Divine är de som jag ska köra med i vinter, men jag har inte kört dom 3 ihop på evigheter. När kan de vart sist? 3 milen på SHAM-draget i vintras?? Jag har inte kört Zigge på evigheter, trotts att han är mammas-bebis. En riktig liten fjant :-)

Jaja, hundarna va selade och cykeln stod redo att dra iväg. Kopplade in mina 3. När man har hundar som blivit några år och mer rutinerade så han man antagligen fått fram iaf en/två ordentliga ledarhundar. Men när man har hundar som är 1-2 år så har man bara hunnit få fram vilka som har potensiallet att bli ledarhundar (så är det iaf för mej).

Jag har testat mej fram och haft olika hundar fram och man märker rätt snabbt vilka som har sin plats längst fram i spannet resp. bak i spannet.

Sila är en tik som bara växer och växer i ordning och uppförande, iaf i hundkörningssammanhangen. Hon är lägst i flocken med är ändå den hund som kommer växa fram till den perfekta ledarhunden (är jag rätt säker på).

Vi har nu dessutom äntligen nått ett del-mål !

När man började köra hundarna var det stora målet att få dom att vilja springa överhuvudtaget, att ta sej framåt. Efter man lyckats med det och de funnit glädjen i det hela, är man såå glad över detta att man inte vill lägga på några stora krav på en gång och förstöra den glädjen. Man är helt enkelt såå glad att man kommer framåt i en bra fart.

Men nu under hösten bestämde jag mej för ett delmål som jag ville att vi skulle nå under höstträningen. Att sätta upp lite mindre mål tror jag är viktigt. Att beta av små saker i taget, och inte ha för stora mål på en gång. Målet med höstens träning var spann-placeringen på vägen.

Förut har hundarna i princip sprungit där de velat, där det är minst vattenpölar eller minst lösgrus, där det bara varit bäst underlag helt enkelt. Då blev de lite snirkligt fram och tillbaka. Visst kör man skogsvägar har det egentligen ingen större betydelse. Men ska man köra på grusvägar där de kommer bilar vill man ju hålla sej på ena kanten. Dessutom på tävling är det bra att hålla sej på sin kant vid omkörningar osv.

Det var väll egentligen under Björnrundan jag började vara riktigt hård med vart på vägen de skulle hålla sej. Redan framåt sista milen verkade de som polletten var på väg ner. Det är alltid Sila jag ropat åt. Jag har hållt cykeln nära högerkanten hela tiden och när hundarna gått över på fel sida har jag ropat åt Sila: In på kanten! När hon väl börjat styra över spannet på rätt sida har jag varit snabb med beröm och tänka sej vilka framsteg de blivit.

Körningen igår, då kände jag, Sila KAN och VET precis vad jag vill!
Vid ett tillfälle när vi skulle svänga samtidigt som vi körde förbi ett hus med skällande hundar så hamnade hundarna på fel sida vägen och jag ropar Sila, hon vänder bak huvudet i farten och tittar på mej. Jag: In på kanten! Hon vänder fram huvudet och hon drar in spannet på höger sida. Så vänder hon bak huvudet igen och väntar på berömmet och man ser va hon tänker: Kolla mamma va duktig jag är!!:-) Så klockrent. Hon är såå duktig min lilla tös. Man blir så stolt att man inte vet vart man ska ta vägen.

Det vart en enorm skillnad att ha med Zigge i spannet igen. Iluk är så klart en tillgång då han är spring-galen, men det blir en helt annan känsla när Zigge går med Sila därfram. De där fjantiga försvinner och blir en mer självsäker känsla. Zigge har dessutom en förmåga att jobba på bra även när det tar emot. Då iluk mer vänder bak huvudet och tycker: Hjälp till lite nu mamma!  Zigge är dessutom på gång att lära sej höger och vänster mer ordentligt.

Alla andra kommandon sitter bra.  Jag hinner aldrig mer än komma till S när vi ska Stanna. Så det känns skönt att veta att hundarna är såpass lyhörda iaf.

Känns skönt med 2 hjärnor där framme som båda har sina olika talanger.



Jädrar va mycket de ska bli jämt när man bara ska skriva ett kort litet inlägg..
Lägger in ända bilden från igår..



Glada vovar på väg framåt


Det blev en tur på 13km. Hade gärna kört längre med de blev visst kolsvart ute och ingen pannlampa hade jag med heller.

 
Släden kom till posten i torsdags, men efter diverse krångel så kommer den hämtas imorgon!! ÄNTLIGEN! Ska bli så kul att få se och klämma och känna lite på den!! :-) Vill ha den nu!! :-) Bilder på den kommer antagligen imorn.

Tyvärr kunde man inte välja på annat än blå eller röd färg på slädsäcken, så den fick bli röd. Jag får väll nöja mej med att min ena släde iaf är rosa. Och det är ju den rosa, Danlern, som jag kommer använda främst på tävling så.. Den här blir mer en Tur och Träningssläde :-)

2009-11-08 @ 08:50:30 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: ulrica ö

Vilken superhärlig bild! man liksom åker in i den! :D skicka in den till Polarhunden!! :D

Låter supernajs me vovvsen! :D Här e de bara slask, blött, grått o kallt. Men hoppas de fryser på, då tar jag Fjället på tisdag - OM det fryser på.. ;-) MEn ja håller tummarna!

2009-11-08 @ 13:10:36
URL: http://hundkorning.polarhund.se
Postat av: ulrica igen

glömde ju! Blir nästan tårögd att läsa de där om utveckling av hundar - visst är det bara HÄÄÄÄRLIGT när man står där o bara KÄNNER :D O det bara flyter :D

2009-11-08 @ 13:14:40
URL: http://hundkorning.polarhund.se
Postat av: Linda S

Varför ska du bara köra Sila och inte Nikki?



Härligt att det går så bra och bilden är ju störtskön!

2009-11-08 @ 13:33:52
URL: http://vovve.info/polarcollie
Postat av: Brittis

Ja, håller med: bilden är urbra! Absoult skickas till Polarhunden. Borde bli omslagsbild! Härligt att höra om dragglada hundar!!

2009-11-09 @ 09:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0