Är våren på gång..

..det verkar inte bättre än så! Igår kom närmre 1dm snö under kvällen, men till vilken nytta? Det är redan slask idag och plusgrader. Om det mot all förmodan skulle frysa på blir det bara en ordentlig skare och ingen idé att köra hund på de. Vägarna är täckta av is, så ingen idé att plocka fram cykeln heller. Blir med andra ord endel lata dagar för hundarna. De får nöja sej med att springa lösa och jaga varadra runt tomten.

Första start för Polardistans går idag, de nordiska åkarna som drar iväg på 300km. Va härligt!! Hade varit kul och varit där uppe nu, ännu roligare att kört själv men det får vänta. Har ju bara 2 hundar i tävlingsålder än så länge och eftersom jag inte är någon skidåkare blir det svårt. Får vänta tills man har fler hundar helt enkelt.

Våren verkar vara på väg och fyy va hemskt. Jag vill ha vinter!! Längtar Längtar Längtar såå tills det blir höst. Tänk vilken känsla när man vaknar på morgonen och första frosten är här och man går och bara väntar på snön, som visserligen aldrig kommer till Storfors, men till Nornäs!!!

Drömmer mej tillbaka till Sham-draget och 3milen, vilken underbar tur!

Bild från Sham-draget 2009 15 februari. Jag och snuttarna ute på 3milen.

En sånn underbar tur. När jag anmälde mej funderade jag på om inte 3mil är lite väl långt, men när vi gick imål ville jag bara köra mer. 3-mil är inte alls så långt som man tror. Längtar tillbaks till den dagen, klarblå himmel minusgrader och solsken, bara jag och hundarna, så himla härligt!!

Eftersom jag tyvärr inte kan styra över årstiderna får jag väll inse att det går mot varmare tider nu och att sommaren kommer vara här fortare än jag kan ana. Ska beställa flytvästar till hundarna. På sommaren kan det vara otroligt varma dagar och luften kan stå helt still här. Eftersom vi bor vid en sjö ska vi ta tillfället i akt och utnyttja de träningsmöjligheter de kan ge. Så i sommar ska vi ha ordentligt med simträning. Har bestämt mej för att köpa flytvästar även fast de kan simma. Men ska jag dra med mej dom mitt ute i sjön ska vi inte chansa på att några olyckor kan inträffa utan tar de säkra före de osäkra.

Det kanske trotsallt är lite tur att de blir vår och sommar så man hinner med alla förberedelser inför nästa vinter. Har endel projekt inför sommaren. Hundgårdarna ska byggas om helt och helst skulle jag vilja göra nya boxar till släpet, har lite roliga och praktiska ideér för det. Eftersom vi ganska snabbt blivit fyra ska de göras mer och nya linor och reparera slädar och vi har ju ingen stake-out för 4 hundar heller..!

Jo vi var ju iväg på malamuteveckan en sväng efter Sham-draget. Hade bestämt oss för att inte tävla utan bara åka dit och vara med på årsmötet bla. Men anmälde ändå Thommy i sista sekund med Zigge. De skulle köra 1mil. Thommy gjorde sej iordning och förberedde sej före start medans jag hade hand om Zigge. Jag märkte dock att Zigge inte var som vanligt, han verkade lite, orolig? och allmänt förvirrad. Stod och höll Zigge i starten och han kissade på mej??!!!! Han var verkligen konstig. Jag släppte iväg dom och Zigge sprang sådär. Alltid när jag kört han har han skrikit desperat i starten och varit helladdad. Nu ville han helst bara därifrån tror jag.

Efter ca en kvart kom Thommy och Zigge tillbaks igen och gick mot bilen. De hade alltså brutit. De hade kommit några hundra meter sen hade Zigge tvärstannat och vägrat fortsätta. Detta var något som absolut inte är likt Zigge. Jag har aldrig varit med om det, Zigge har alltid sprungit som en tok! Kom därefter på att det måste berott på att det inte var jag som körde han. Får väll säga att jag är den som har bäst och mest kontakt med hundarna och de är oftast jag som både tränar och tävlar med dem. Thommy har nog inte kört Zigge på iaf ett halvår.

Bestämde sen att jag skulle ut på en sväng med honom. Jag tog fram selen och han SKREK! ..allting var som vanligt igen.. Jag körde milen med Divine och Zigge och Thommy körde linkörning med Sila. Zigge sprang på precis som vanligt och var så nöjd och glad när jag körde honom.

 
Jag med Divine och Zigge på Malamuteveckan 2009

Väl hemma efter en härlig semester i Nornäs, med Sham-draget och malamuteveckan, väntade väldigt mycket arbete. Har inte hunnit med att blogga på ett tag då jag jobbat ganska mycket plus att vi försökt fått lite gjort hemma i huset.

Tror att jag avslutar inlägget med några bilder..


En bild från förra-veckan när Sila hjälper mej att byta halm i kojorna.


En bild från förra-veckan när Divine är med matte på jobbet.


Divine och Zigge busar hemma på sjön


Åså den härligaste bilden av dem alla. Sila har världens bästa huvudkudde.



2009-03-09 @ 11:49:58 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

haha, är Zigge en liten mammagris? Aska kan vara så när jag ska köra, hon älskar sin husse. Jättefina bilder!! Det blev inget PD för oss heller i år, Zolo har skav efter selen... :o(

2009-03-09 @ 15:12:49
URL: http://vovve.info/polarcollie

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0