4-säsongstält

Då var de de här med tält igen. Jag har kikat fram och tillbaka på vad jag ska köpa för tält. Det är jättesvårt att veta vad man ska ha! Och man kommer ju egentligen inte veta vad som är bäst så länge man inte provat alla olika. Jag har nog egentligen inga större erfarenheter av tält alls. Jag ska ha ett att sova i ute i vinter och det viktigaste är kondensen, att det är bra ventilerat så man slipper vakna upp i en vattenpöl!

Jag har läst och läst men de finns ju lika många åsikter som det finns människor. Alla tycker olika och föredrar olika märken och modeller. Helst skulle jag vilja köpa ett Hilleberg Nallo 2:


Alla som jag frågat säger: "Köp ett Hilleberg". Men de kostar ju lite också, men ska tydligen vara jäkligt bra! Jag vill ha ett tält som jag lätt får upp när jag är ensam fast de e mörkt, kallt och blåsigt, utan att man ska få tuppjuck på att de krånglar och sen slänga iväg de i ren ilska :-)

Nallo tältet kostar runt 5000kr och de känns lite mycket om jag ska köpa en sovsäck för 2500kr också.

Så jag har kikat på lite alternativ och hittar några billigare varianter, men som jag istället inte vet någonting om.


Bergans kompakt tent 2 personers:



Information: ( källa:  http://www.outnet.se/ )
Bergans Kompakt 2-manns tält är ett lätt och stabilt tält som är lätt att montera. Stort och rymlig absid med sidöppning. Hög mittbåge som ger en hög takhöjd där det behövs som mest. Utrustningsfickor och torklinor. Stora ventilationsluckor i bägge ändarna. Yttertältet ät sytt i en stark rip-stop/polyesterduk som är UV resistent. Lätta och starka aluminiumstänger som klarar kraftig vind. Kompressionssäck medföljer.
Sovyta: 2,4kvm
Vattenpelare: 5000mm
Vikt: 3000g

Pris: 2090 kr



Så har jag kikat på ännu ett tält för ett bra pris. Men har inte heller om de hört något va någon tycker om de.



Fjällmark Highland 2-3p:



Information: ( källa
http://www.friluftsvaror.se/ )

Highland är ett högklassigt 4-säsongstält. Enkel montering. Utanpåliggande fållsystem. Väv av slitstark Rip-Stop polyester med tejpade sömmar som klarar 5000mm/vattenpelartryck.
Innertält av genomsläpplig lättviktsväv.
Golv av kraftig oxford på 10000mm/vattenpelartryck. Aluminiumstänger.


Vikt: 3100g

Höjd: 110 cm.

Pris: 1795 kr



Finns de någon där ute som har några åsiker, kommentarer, förslag, eller tips på något i  4-säsongs tält-världen så mottages de tacksamt !!

2009-08-05 @ 18:46:57 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: ulrica ö

jag hade hilleberg nallo 2 - men bytte till hilleberg nallo 2 GT :-) Varit jättenöjd, men utan GT har det känts lite litet om man vill ha packning inne i tältet + kunna laga mat tryggt o säkert. Inte testat GT't än, det blir nu i höst. De andra tälten såg ut som kopior, så dom borde väl oxo kunna funka? Nallot jag haft är jättelätt att sätta upp själv, men jag har haft lite probs med att sträcka tältduken ordentligt... Nammatj är ja tror, en lite större variant o tåligare än nallot, så idag hade jag kanske valt ett med full takhöjd hela vägen. Men i de stora hela nöjd med nallot. Kolla www.utsidan.se under deras prylmarknad - där säljer folk billigare, fick tag på mitt där, billigt! :-D

2009-08-06 @ 10:35:47
URL: http://hundkorning.polarhund.se
Postat av: ulrica ö

sträcka tältduken är vintertid, o då har jag inte haft riktiga vinterpinnar utan ankare, vedpinnar mm att sätta upp det med, bör tilläggas ;-)

2009-08-06 @ 10:37:01
URL: http://hundkorning.polarhund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0